۱۳۹۰ اردیبهشت ۴, یکشنبه

بررسی صحت 4 ترفند موبایل: شماره 112، دزدگیر ماشین، کد IMEI و باطری مخفی

خلاصه مطالب: آیا شماره 112 برای تماس‌های اضطراری روی تلفن همراه کاربرد دارد؟ آیا شماره 112 بدون سیم‌کارت و هنگامیکه گوشی قفل است کار می‌کند؟
آیا می‌توان درب ماشین را از پشت تلفن همراه به کمک کنترل از راه دور دزدگیر باز نمود؟
آیا زدن کد *06# شماره سریال گوشی را بدست می‌دهد و آیا به کمک این شماره می‌توان سرقت گوشی را پیگیری نمود؟
آیا زدن کد *3370# باعث افزایش 50% باتری و فعال شدن ظرفیت مخفی آن می‌شود؟

  • درست است که: در بسیاری از کشورهای جهان، منجمله ایران، شماره تماس اضطراری روی تلفن همراه 112 است
    در ایران گرفتن شماره 112 روی تلفن همراه شما را به مرکز 110 متصل می‌کند. البته سایر شماره‌های اضطراری محلی (مانند 110 در ایران) نیز روی موبایل کار می‌کنند، اما به چند علت ممکن است دانستن یک شماره اضافی نیز مفید باشد:
    • در بسیاری از گوشی‌ها هنگامی که گوشی قفل است، نمی‌توان شماره‌های اضطراری ایران را گرفت، در صورتیکه اغلب گوشی‌ها شماره 112 را می‌شناسند و می‌توان در حالت قفل نیز آن را گرفت.
    • شماره 112 در بسیاری از کشورها (گرچه نه همه آنها) قابل استفاده است.
    • این شماره بدون سیم‌کارت نیز قابل گرفتن است.
    • موبایل تلاش می‌کند با هر برج آنتنی که در دسترس است شماره 112 را بگیرد. یعنی اگر مثلا سیم‌کارت ایرانسل داشته باشید و در منطقه‌ای باشید که ایرانسل آنتن نمی‌دهد، اما آنتن همراه اول در منطقه موجود باشد؛ موبایل تماس را از همین طریق برقرار خواهد کرد.
    • اما دقت کنید که استفاده از شماره 112 به این منظور مختص تلفن همراه و شبکه GSM بوده و در سایر شبکه‌های مخابراتی (مثل تلفن ثابت) چنین کاربردی ندارد.
    متاسفانه شایعه خواننده را ترغیب می‌کند که شماره 112 را امتحان کند. لطفا از اشغال کردن بی‌مورد شماره تلفن‌های اضطراری خودداری کنید. در عوض برای اطمینان می‌توانید از منابع آن‌لاین استفاده کنید: «جزوه نیروی انتظامی، از ابتدا تا کنون» معاونت سیاسی صدا و سیما ص ۱۵
    اطلاعات بیشتر: شماره تلفن اضطراری در سراسر دنیا
  • بر خلاف ادعای شایعه: از راه دور و از پشت موبایل نمی‌توان به کمک دزدگیر ماشین، درب آن را باز کرد.
    شایعه ادعا می‌کند که اگر کلید خودرو را جا گذاشته‌اید، برای باز کردن درب اتومبیل می‌توانید با موبایل خود با منزل تماس بگیرید و از یک نفر بخواهید کلید کنترل از راه دور دزدگیر خودرو را بزند تا درب ماشین باز شود.
    این ادعا صحت ندارد. کنترل از راه دور خودرو از امواج الکترومغناطیسی (نور، رادیو) برای ارتباط با خودرو کمک می‌گیرد، در حالیکه موبایل شما امواج صوتی (صدا) را روی شبکه مخابرات منتقل می‌کند. بنابراین راهی وجود ندارد که کنترل از راه دور شما درب خودرو را از این طریق باز کند.
    برخی منابع:
    برنامه Mythbusters تلویزیون Discovery: آزمون این ادعا در عمل - ویدیو
    مقاله نیویورک تایمز در رد این ادعا
  • درست است که: با زدن کد #06#* کد IMEI موبایل بدست می‌آید که برای غیرفعال کردن گوشی دزدیده شده قابل استفاده است.
    بله، در اغلب گوشی‌های تلفن همراه اگر کد *#06# را بگیرید یک شماره 15 رقمی موسوم به IMEI مشاهده می‌کنید که مختص گوشی شما است و با تعویض سیم‌کارت عوض نمی‌شود. در صورتیکه گوشی شما سرقت شد، می‌توانید این شماره را در اختیار مراجع قانونی قرار دهید تا گوشی شما را ردیابی کنند یا از کار بیاندازند.
    اما این تنها راه برای دسترسی به شماره IMEI نیست: این شماره روی قاب گوشی (معمولا زیر باتری)، روی جعبه گوشی و روی برگه گارانتی نیز درج شده است؛ که یقینا برگه گارانتی مدرک بهتری برای ارائه به مراجع قانونی است و حتی بعد از سرقت گوشی نیز در دسترس است.
    متاسفانه امکان تغییر شماره سریال به کمک برخی نرم‌افزارها وجود دارد که ممکن است مانع ردیابی گوشی شود. با این وجود، در کشور ما نیز امکان ردیابی شماره IMEI وجود دارد و بنابراین این ادعای شایعه صحیح است.
    شایعه مرتبط: آیا از روی کد IMEI شرکت مونتاژکننده گوشی قابل تشخیص است؟
  • بر خلاف ادعای شایعه: زدن کد *3370# (یا هر کد دیگری) باعث فعال شدن «ظرفیت مخفی» باتری و افزایش آن نمی‌شود.
    در دنیایی که طول عمر باتری یکی از فاکتورهای مهم رقابتی بین شرکت‌های سازنده گوشی موبایل محسوب می‌شود، عقل سلیم حکم می‌کند که کسی 50% ظرفیت باتری‌اش را از خریدار پنهان نکند، بلکه آن را در بوق و کرنا کند! حقیقت نیز این است که - بر خلاف آنچه در شایعه بیان شده است - نمی‌توان با زدن یک کد خاص ظرفیت باتری را افزایش داد.
    کد *3370# که در شایعه برای این کار ارائه شده است، کدی است مخصوص گوشی‌های نوکیا، که با زدن آن کیفیت صدای مکالمه افزایش پیدا کرده، و در عوض طول مدت مکالمه اندکی کاهش می‌یابد. در واقع این کد برای فعال کردن مد (Enhanced Full Rate - EFR) در گوشی‌های ساخت نوکیا به کار می‌رود که می‌تواند کیفیت صدای ارسال یا دریافت شده روی شبکه را بهبود بخشد، و اگر تاثیری روی باتری داشته باشد افزایش مصرف باتری است نه افزایش ظرفیت آن. در اغلب مدل‌های گوشی غیر از نوکیا، زدن این کد هیچ عملی را انجام نمی‌دهد.
    منبع: راهنمای یکی از گوشی‌های نوکیا - صص ۳۶ و ۳۷

از جراید

این شایعه با تمامی مطالب درست و نادرستش در برخی سایت‌های خبری داخلی ذکر شده است: شبکه ایران 1389/10/13، پارسینه 1389/10/13

نمونه شایعه:

اقداماتی وجود دارد که می توان در مواقع فوری و ضروری انجام داد. موبایل شما می تواند یک نجات دهنده زندگی یا یک ابزار فوری برای نجات باشد.
اول وضعيت فوق العاده
شماره تلفن وضعيت فوق العاده در تمام دنیا 112 است. در ایران نیز اگر شما حتی در یک مکان خارج از محدوده شبکه موبایل خود قرار داشته باشید، شماره 112 را بگیرید، موبایل در هر شبکه موجود جستجو می کند تا یک تماس وضعيت فوق العاده برای شما برقرار کند. (پلیس، اورژانس، آتش نشانی یا...) و جالب اینکه این شماره حتی زمانیکه صفحه کلید قفل است نیز کار می کند. امتحان کنید.
حتی با گوشی بدون سیم کارت نیز میتوانید با شماره 112 تماس حاصل نمایید.
دوم آیا تا بحال کلیدهای خود را در ماشین جاگذاشته اید؟
آیا ماشین شما یک دستگاه کنترل از راه دور بدون کلید دارد؟ این وسیله می تواند روزی مفید باشد. یک دلیل خوب برای داشتن یک موبایل: اگر شما کلیدهای خود را در ماشین جاگذاشته باشید، به موبایل یک نفر در منزل از طریق موبایل خودتان تماس بگیرید. تلفن خود را در حدود فاصله 1 متر از ماشین قرار دهید و از فرد مقابل در منزل بخواهید که کلید کنترل درب بازکن ماشین را فشار دهد، و آنرا نزدیک موبایل خود قرار دهد. قفل ماشین شما باز خواهد شد. با این کار نیاز نیست کسی کلیدها را شخصاً بیاورد. فاصله هیچ تاثیری ندارد. شما می توانید کیلومترها فاصله داشته باشید، اگر شما بتوانید با کسی که ریموت کنترل ماشین شما را دارد ارتباط برقرار کنید، شما می توانید قفل ماشین خود را باز کنید.
یادداشت نویسنده: این مورد کار می کند.. ما آنرا امتحان کرده ایم و قفل ماشین را از طریق یک تلفن موبایل باز کرده ایم.
سوم چگونه یک موبایل دزدیده شده را غیرفعال کنیم؟
برای چک کردن شماره سریال موبایل خود، کلید های زیر را به ترتیب فشار دهید:
*#06#
یک کد دیجیتالی روی صفحه نمایش ظاهر می شود. این شماره مختص دستگاه شما است. این شماره را یادداشت کنید و در جایی امن نگه دارید. هنگامیکه موبایل شما دزدیده می شود، شما می توانید به پشتیبان شبکه خود تماس بگیرید و این کد را به آنها بدهید. سپس آنها قادر خواهند بود دستگاه شما را مسدود کنند، حتی اگر دزدها SIM کارت را عوض کرده باشند. تلفن شما کاملاً غیرقابل استفاده خواهد شد. شما ممکن است نتوانید موبایل خود را بازپس گیرید، اما حداقل می دانید کسیکه آنرا دزدیده است دیگر نمی تواند از آن استفاده کند یا آنرا بفروشد. اگر هر کسی این کار را بکند، دیگر دزدین موبایل هیچ فایده ای نخواهد داشت.
چهارم قدرت باطری مخفی شده
در نظر بگیرید باطری موبایل شما خیلی کم است. برای فعال کردن کلیدهای #3370* را فشار دهید. موبایل شما با این اندوخته راه اندازي مجدد خواهد شد و موبایل افزایش 50 % در باطری را نشان می دهد. این فضای اندوخته هنگامیکه موبایل خود را شارژ می کنید، خودبه خود شارژ خواهد شد.

از شماره تلفن 112 چه مي دانيد؟
جالب است بدانيد که شماره تلفن 112 را اگر توسط موبايل بگيريد اتفاق جالبي مي افتد ...
اين شماره که حتي زماني که موبايل شما قفل است - حالت luck - گرفته مي شود (مي توانيد امتحان کنيد ... موبايل خود را قفل کنيد و اين شماره را بگيريد!) شبکه بدنبال شماره هاي اضطراري مي گردد (در ايران 110 رو میگیره! پس یواش امتحانش کنین) و با توجه سيستمهاي رديابي در دنيا - GPRS - موقعيت شما را تشخيص مي دهد و گروه امداد به نجات شما مي آيند ....
جالبتر اينکه اگر موبايل شما متعلق به يک شبکه باشد و آن شبکه در آنجا آنتن ندهد ولي شبکه موبايل ديگري در آن منطقه آنتن دهد باز اين عمل انجام خواهد شد! مثلا در جايي هستيد که موبايل شما داراي سيم کارت اعتباري تاليا است ولي تاليا در آنجا آنتن نمي دهد ولي شبکه مخابرات IR-TC آنتن ميدهد .. اين عمل امکان پذير است .
البته اوايل ورود موبايل اين شماره به هيچ كجا وصل نمي‌شد (آن زمان 110 هم وجود نداشت!) بعد از ظهور پديده 110 (!) و بعد از يكي دو سال اين قابليت برقرار شد و شما با گرفتن شماره 112 بدون سيم كارت يا شماره 110 (بدون كد) يا بازهم همان 112 در هر محلي كه باشيد كه به مركز 110 همان استان وصل مي‌شويد!
البته براي مدتي به خاطر سواستفاده هايي كه مي‌شد قابليت گرفتن شماره 112 بدون سيم كارت را برداشتند (موبايل فروش ها براي تست صدا و سالم بودن گوشي از آن استفاده مي‌كردند!)
ضمنا 112 يك شماره استاندارد براي اكثر كشورهاي اروپايي و آسيايي‌ست (البته اين شماره يك شماره Emergency است و براي اتفاقات و حوادث استفاده مي‌شود يعني مشابه شماره 115 آتش نشاني خودمان منتهي با قابليت هايي بيبشتر كه در ايران به دليل نبود چنين سيستمي به تدبير و هوش و ذكاوت مسئولان 110 جايگزين آن شده است!) ولي استثنائاتي هم وجود دارد مثل شماره 911 (ناين الون) در امريكاي شمالي و 08 در ژاپن و يك‌سري ديگه از كشورهاي آسياي شرقي و 110 در ايران!

FOUR THINGS YOU PROBABLY NEVER KNEW YOUR MOBILE PHONE COULD DO
Very, very useful info.
4 THINGS YOU PROBABLY NEVER KNEW YOUR MOBILE PHONE COULD DO
There are a few things that can be done in times of grave emergencies. Your mobile phone can actually be a life saver or an emergency tool for survival. Check out the things that you can do with it:
FIRST Emergency
The Emergency Number worldwide for Mobile is 112. If you find yourself out of the coverage area of your mobile; network and there is an emergency, dial 112 and the mobile will search any existing network to establish the emergency number for you, and interestingly this number 112 can be dialed even if the keypad is locked. Try it out.
SECOND Have you locked your keys in the car?
Does your car have remote keyless entry? This may come in handy someday. Good reason to own a cell phone: If you lock your keys in the car and the spare keys are at home, call someone at home on their mobile phone from your cell phone.
Hold your cell phone about a foot from your car door and have the person at your home press the unlock button, holding it near the mobile phone on their end. Your car will unlock. Saves someone from having to drive your keys to you. Distance is no object. You could be hundreds of miles away, and if you can reach someone who has the other 'remote' for your car, you can unlock the doors (or the trunk). Editor's Note: It works fine! We tried it out and it unlocked our car over a mobile phone!'
THIRD Hidden Battery Power
Imagine your mobile battery is very low. To activate, press the keys *3370# Your mobile will restart with this reserve and the instrument will show a 50% increase in battery. This reserve will get charged when you charge your mobile next time.
FOURTH How to disable a STOLEN mobile phone?
To check your Mobile phone's serial number, key in the following digits on your phone: * # 0 6 #
A 15 digit code will appear on the screen. This number is unique to your handset. Write it down and keep it somewhere safe. When your phone get stolen, you can phone your service provider and give them this code. They will then be able to block your handset so even if the thief changes the SIM card, your phone will be totally useless. You probably won't get your phone back, but at least you know that whoever stole it can't use/sell it either. If everybody does this, there would be no point in people stealing mobile phones.
This is the kind of information people don't mind receiving, so pass it on to your family and friends

منابع:

  1. جزوه «نیروی انتظامی، از ابتدا تا کنون» معاونت سیاسی صدا و سیما ص ۱۵ (فارسی)
  2. همشهری - همین حالا شماره سریال گوشی خود را یادداشت کنید 1387/10/28 (فارسی)
  3. برنامه Mythbusters تلویزیون Discovery: آزمون ریموت کنترل خودرو - ویدیو (انگلیسی)
  4. مصاحبه نیویورک تایمز با رییس فروش و بازاریابی نوکیا در اروپا (انگلیسی)
  5. راهنمای گوشی 5110 نوکیا - صص ۳۶ و ۳۷ (انگلیسی)
  6. بررسی شایعه دزدگیر در سایت urban legends (انگلیسی)
  7. بررسی شایعه در سایت snopes (انگلیسی)