۱۳۸۹ بهمن ۱۶, شنبه

شماره تلفنی که با 909 شروع می‌شود راهی برای کلاهبرداری است؟

خلاصه مطالب: آیا تماس با شماره تلفن‌هایی که با 909 شروع می‌شوند، دقیقه‌ای 500 تومان خرج دارد؟ آیا این شیوه جدید کلاهبرداری دفاتر خصوصی همراه است؟

  • درست است که: (در تهران) تماس با شماره‌هایی که با 909230 آغاز می‌شوند مخارج اضافه‌ای برای تماس گیرنده دارد.
    سرویس مشاوره تلفنی (Premium Rate - PRM) یکی از سرویس‌های شبکه هوشمند (Intelligent Network - IN) شرکت مخابرات است. این سرویس به شرکت‌های طرف قرارداد با مخابرات اجازه می‌دهد خدماتی را ارائه دهند و پول آن را روی قبض تلفن، از فرد تماس گیرنده دریافت نمایند. معمولا از این خدمات برای اینترنت هوشمند، تلفن بین‌المللی و نیز انواع مشاوره استفاده می‌شود.
    این سرویس در استان‌های مختلف کشور با پیش‌شماره‌های مختلفی ارائه می‌شود. در استان تهران، شماره‌هایی که با شش رقم 909230 آغاز می‌شوند مربوط به سرویس مشاوره تلفنی هستند و تماس با آنها هزینه بالاتری نسبت به هزینه تماس معمول تلفنی دارد، که در واقع همان حق‌الزحمه شرکتی است که خدمات را ارائه می‌دهد.
    توجه: پیش‌شماره 909230 فقط مربوط به استان تهران است و در سایر استان‌های کشور ممکن است پیش‌شماره‌های دیگری برای خدمات مشاوره تلفنی در نظر گرفته شده باشد.
    منبع: سرویس‌های شبکه هوشمند - شرکت مخابرات استان تهران
  • قاعدتا: استفاده از این شماره تلفن‌ها کلاهبرداری نیست!
    شایعه مدعی است که شرکت‌های خصوصی و دولتی با استفاده از این تلفن‌ها و ترغیب افراد به تماس، درآمدهای میلیاردی کسب می‌کنند. شاهد این مدعی را نیز تماس با یکی از ارائه‌دهندگان ذکر می‌کند.
    درست است که: مشترکین باید از گرفتن شماره تلفن‌های ناشناس یا فرستادن پیامک به شماره‌های مشکوک پرهیز کنند. همچنین دقت کنید که تماس با این شماره سرویس مشاوره تلفنی هزینه‌بر است و نمی‌توان احتمال کلاهبرداری از این طرق منتفی دانست (و سال‌هاست که کلاهبرداری‌های مشابه در خارج از کشور انجام می‌شود).
    برای «یک کلاغ» امکان بررسی موردی و جزئی هر ادعایی در زمینه کلاهبرداری از این طریق وجود ندارد و این کار را تنها در حیطه وظایف مراجع قضایی می‌داند. با این حال اشاره به برخی نکات کلی در این زمینه بد نیست.
    با توجه به حساسیت خاص این سرویس مشاوره تلفنی، شرکت مخابرات قوانین خاصی را در ارائه آنها در نظر می‌گیرد: (همان منبع)
    1. متقاضیان باید پروانه کار از مراجع ذی‌صلاح، یا مجوز از مجامع صنفی مربوطه را داشته باشند.
    2. نرخ سرویس توسط همان مراجع تعیین می‌شود و دلبخواهی نیست.
    3. نوع مشاوره باید در اساس‌نامه شرکت ذکر شده باشد.
    4. داشتن کد اقتصادی.
    5. نام، نوع خدمات و شماره تلفن در لیستی از سوی شرکت مخابرات استان تهران اعلام شده و در دسترس است: لینک
    در زمان نوشتن این مطلب، نگاهی به جدول قیمت‌ها نشان می‌دهد قیمت‌ها از دقیقه‌ای 5 تومان تا دقیقه‌ای 500 تومان متغیر است. برخی سرویس‌ها نیز بر حسب تعداد تماس (و نه دقایق مکالمه) محاسبه می‌شوند که حداکثر قیمت آنها 6250 تومان است.

از جراید

این شایعه در برخی سایت‌های خبری داخلی ذکر شده است: الف 1389/9/15 به عنوان نظر بینندگان، آینده نیوز 89/11/13

نمونه شایعه:

محمد میرعنایت در صفحه اینترنتی خود نوشته است:
در روزنامه همشهری آگهی فروش منزل مسكونی بود كه با ان تماس گرفتم. این طور تظاهر می شد كه با یك بنگاه معاملات ملكی تماس گرفته اید. خانم بسیار خوش برخوردی خیلی خونسرد جوابگوی سوالات بود و در فایلهای مربوط به آگهی های منزل جستجو می كرد.
وقتی به او گفتم آپارتمانی با حدود 70 میلیون تومان می خواهم با خونسردی تمام سراغ فایلهای مربوط به زعفرانیه و نیاوران هم رفت! آخر سر هم چند تا شماره تلفن داد كه معلوم شد اشتباه بوده است!
وقتی كه به او گفتم كه چرا به راحتی شماره تماس فروشنده را می دهی و مگر بنگاه شما حق كمیسیون نمی گیرد! گفت ما حق مشاوره مان دقیقه ای 5 تومان است كه بر روی قبض تلفنتان می آید....!
با این كلك برای چند تا شماره تلفن دادن، حدود 50 دقیقه تلفن را مشغول نگه داشته بود...
این یك حقه ی چدید دفاتر خصوصی همراه برای سرقت پول خردهای جیب شماست كه البته اگر آن را ضربدر یك میلیون مخاطب كنید برای خودش عددی می شود.
تماس شما با شماره ها 909، دقیقه ای 5 تومان محاسبه می شود كه به جیب كسی می رود كه خط را از مخابرات اجاره كرده. این یك شیوه ی جدید سرقت از مردم است. هر تماس شما حدود حداقل 200 تا 300 تومان پول به جیب اجاره كننده خط می ریزد و یك میلیون تماس می شود دویست تا سیصد میلیون تومان، به همین سادگی.
تجربه شخصی.

دوستان عزیز گیرنده این نامه اگر برای شما پیامکی آمد از شماره 30008951با این متن که6:
"الطفا برای اصلاح کد پستی و پلاک خود به شماره 9092301230 تماس بگیرید" چه از این شماره باشد و چه از شماره ای دیگر, اگر شماره ای که باید با آن تماس بگیرید شماره ای است که با 909 شروع می شود, این یک حقه ی جدید دفاتر خصوصی همراه برای سرقت پول خردهای جیب شماست که البته اگر آن را ضربدر یک میلیون مخاطب کنید برای خودش عددی می شود.
تماس شما با شماره 909 دقیقه ای 500 تومان محاسبه می شود که به جیب کسی می رود که خط را از مخابرات اجاره کرده. این یک شیوه ی جدید سرقت از مردم است, که من ماجرای کشف آن را از ساعت 5 بعدازظهر بر روی یکی از 3 وبسایت زیر قرار خواهم داد تا علت آن را دریابید.
به عنوان یک ایرانی مسوول , لطفا این متن را برای دوستان خود در ایران بفرستید و متنی را هم که خواهم نوشت حتما مطالعه کنید.
هر تماس شما حدود حداقل 1000 تا 2000 تومان پول به جیب اجاره کننده خط می ریزد و یک میلیون تماس می شود یک تا دو میلیارد تومان, آن هم به همین سادگی.
لطفا دست از بی مسوولیتی بردارید, این پیام را برای دوستان خود بفرستید و به عنوان یک ایرانی تلاش کنید که جلوی این سرقت های خرد را که باب شده و ارزش شکایت هم ندارد بگیرید. من این نامه را برای دفتر رییس جمهور و وزیر مخابرات هم می فرستم, اگر نتیجه ای گرفتم, آن را هم شرافتمندانه به شما خواهم گفت تا فکر نکنید این مملکت هرکی هرکی شده است.
با احترام
احمد علی ساعت نیا
روزنامه نگار
وبسایت ها:
...

روش جدید سرقت از طریق همراه اول
هرچقدر سکوت کرده ایم, بس است. هرچقدر مماشات کرده ایم, بس است. هرچقدر نادیده گرفته ایم, بس است. شما را به خدا بیایید به خاطر فرزندان آینده مان, و نه حتا آیندگانمان, بلاهایی را که بر سرمان می آورند, بعد هم به حساب وزارت اطلاعات و بسیج و لباس شخصی ها و اینکه قوه قضاییه دست خودشان است, گذاشته و ساکتمان می کنند, افشا کرده و به یکدیگر اطلاع دهیم. به نام مقدس ایران سوگند که اینطور هم که میگویند نیست, که اگر این چنین بود, خود من را تا به حال صدبار زیر آب کرده بودند. اگر بازهم همت همین کار را ندارید, و یا اگر می ترسید, لطفا روش های جدید سرقت را با صرف یک تلفن دو دقیقه ای به من اطلاع دهید, تا من آن را به یک مکتوب تبدیل کرده وبرای همه بفرستم. کمترین کاری که شما می توانید بکنید, ارسال همین مطلب برای دوستانتان است.
اما آنچه امروز پیش آمد:
به دلیل بیماری و آلودگی هوا در منزل نشسته ام که راس ساعت 14:06 دقیقه از موبایل شماره ۳۰۰۰۸۹۵۱ برایم پیامکی می آید. متن آن اینست:
"جهت اصلاح پلاک و کد پستی خود از تلفن ثابت به شماره ۹۰۹۲۳۰۱۲۳۰ تماس بگیرید"
به عنوان یک شهروند مسوول تلفن را بر می دارم و (راس ساعت 14:12 دقیقه) شماره را می گیرم. پس از آن که چندین بار انواع و اقسام پیامهای مخابراتی را می شنوم که مشترک مورد نظر در دسترس نیست و شماره اشتباه است و این شماره در شبکه موجود نیست و..., سرانجام شماره وصل شده و ابتدا یک نوار از پیش ضبط شده پیام زیر را می دهد:
"با سلام شما با دفتر خدمات مشاوره ای تلفن همراه تماس گرفته اید و دقیقه ای 500 تومان شارژ می شوید, در صورت تمایل لطفا منتظر بمانید"
به سرعت متوجه میشوم که این هم یکی از همان روش های جدید و هوشمندانه سرقت است که به اسم تلفن همراه اول و خدمات آن توسط یکی از همین دفاتر خصوصی شده انجام می شود ( دلیلش را هم در پایان می نویسم) پس کنجکاو شده و پرداخت (یا به قول نوار: شارژ مربوطه) 500 تومان را پذیرفته و برای انجام مکالمه صبر می کنم. سرانجام مکالمه زیر بین من و بانویی که خود را مسوول پاسخگویی می داند انجام می شود:
- سلام بفرمایید
- سلام خانم برای من یک اس ام اسی آم..... { نمی گذارد حرفم تمام شود و..}
- بله می دونم. لطفا آدرستون رو بدین تا من اصلاح کنم
- توی اس ام اس نوشته کد پستی و شماره پلاک
- خیلی خوب آدرستون رو بدین تا من کد پستی شمارو بدم
{و با این پرسش متوجه شدم که ظاهرا قرار است این خانم هرچه می تواند مخاطب را معطل کند. بالاخره دقیقه ای 500 تومان پول است دیگر! با این حال ادای مسوولیت شهروندی و روزنامه نگاری ام ارزش این سرقت هوشمندانه را داشت, پس ادامه دادم:}
- خانم عزیز شما باید آدرس مرا داشته باشید, بعد هم خودتون گفتید زنگ بزنم برای اصلاح کد پستی, آن وقت آدرسم را می خواهید. شما باید آدرس بدهید
- از کجا؟ {ظاهرا طرف مربوطه برای مکالمه با یک روزنامه نگار مسوول آموزش داده نشده بود}
- هیچی از سیستم کامپیوتری که میخواهید در داخل آن آدرس و کد پستی و پلاک محل دریافت قبض بنده را در آن اصلاح کنید
- شما قبض تلفن تان را دریافت می کنید؟
- بله دریافت می کنم و تصلا اگر اینها درست نبود که دریافت نمی کردم
- باشه این برای کنترله. پس بفرمایید قبض تلفن شما به چه آدرسی می آید تا من کمکتان کنم
- عجیب است چون من هم قبض تلفنم را ندارم, و نمی دانم که قبض به کدام آدرس من می آید؟ دفترم یا منزلم؟
- خب شما شماره تلفن آزادتان را بدهید تا من کد پستی شما را بگویم {ببینید چه پرسش احمقانه ای؟! آن هم فقط برای اتلاف وقت}
- خانم عزیز من این کار را که خودم هم می توانم انجام بدهم, صحبت بنده اینست که شما با توجه به شماره تلفن همراه بنده که می خواهید آدرس و کد پستی آن را اصلاح کنید, بفرمایید که این قبض به کدام آدرس من می آید, تا من شماره کد پستی و تعویض پلاک را به شما بگویم
- من نمی توانم آدرس شما را بگویم!
- چرا مگر در سیستم شما نیست که بخواهید آن را اصلاح کنید؟
-خیر ما باید این اصلاحات را یادداشت کنیم بدهیم مدیرمان بعد او خودش آدرس ها را اصلاح خواهد کرد {دیگر داشتم منفجر می شدم, اما مطمئن شدم که این دخترک بدبخت هم اجیر شده تا مردم را معطل کند, وگرنه مگر عهد پاپیروس است که یادداشت کنند بدهند به رییس تا خودش اصلاح کند؟ خونسردی ام را حفظ کردم و ادامه دادم:}
- دخترم آنجا دولتی است یا خصوصی
- نیمه خصوصی { از این پاسخ دیگر شک نکردم که یک آدم تیز هوشی روش سرقت پول خرد را به این صورت پیاده کرده است}
- خب اگر شما دسترسی به آدرس ندارید چه چیزی را می خواهید اصلاح کنید؟ آیا قصد شما معطل کردن مخاطب برای شارژ شدن دقیقه ای 500 تومان نیست؟
- نخیر ما اینجا خدمات همراه ارایه می کنیم.
- پس ممکنه آدرستون رو بدهید تا حضورا خدمت برسم
- خیر ما اجازه نداریم آدرس بدهیم
- یعنی شما یک تشکیلات مخفی هستید؟ خب کسی که خدمات تلفن همراه می دهد ساعتی 500 تومان هم تلفن مخاطب را شارژ می کند نباید آدرس داشته باشد؟
- صدای قطع تلفن و بوق ممتد
خواننده ی عزیز
از روزی که در زمان سید خندان (آقای خاتمی) نفری 2500 تومان گرفتند که پلاک خودروها را تعویض کنند و نکردند و صدای کسی هم در نیامد و حتا همان موقع هم برای کسی صرف نداشت که وقت بگذارد تا برود 2500 تومان پرداختی را پس بگیرد, هم بخش دولتی و هم بخش خصوصی آموختند که اگر با هر ترفندی سر ملت را تا یک نقطه سر به سر کلاه بگذارند, پول کلانی تولید می شود که برای کسی هم صرف ندارد به دنبال شکایت برای استرداد آن باشد, چون از همان ابتدا معادل همان وجه و یا چند برابر آن را بایستی صرف پول مترو یا اتوبوس یا تاکسی کند که به محل طرح شکایت برسد و می دانیم که سالهاست ادارات دولتی حتا یک برگ کاغذ مجانی هم به دست کسی نمی دهند تا شکایتش را رویش بنویسد و دادخواهی کند, چه رسد به اینکه کسی بتواند به صورت رایگان در این سیستم, نوعی تخلف (مثل آنچه را که در بالا گفتم) را ثابت کرده و خسارت وارده را بگیرد.
وظیفه ی ما مردم ارایه آگاهی به یکدیگر است تا جلوی این نوع سرقت ها را بگیریم. من تردیدی ندارم که اس ام اس دریافتی امروز, از سوی یک دفتر بخش خصوصی بوده که با انعقاد قراردادی با مخابرات شماره های ارسال اس ام اس و دریافت پاسخ را اجاره کرده وبا پرداخت یک مبلغ معین به مخابرات, از این محل میلیاردها تومان درآمد می سازد. این روشی است که در بیرون از ایران بسیار رایج است و حالا مدتی است که با خصوصی شدن مخابرات در ایران هم با ترفندهای گوناگون در حال شیوع است. ارسال پیامک برای پیش بینی مسابقات فوتبال و اصرار مجریان برنامه ها که تا دقیقه 70 هم میتوانید نظر خود را بفرستید, نوعی دیگر از همین سرقت هاست که در رابطه با مسابقات ورزشی, به قمار کردن صورت مشروع بخشیده است.
لطفا برای احمق فرض نشدن, این موضوع را به اطلاع هرکس که برایتان محترم است بفرستید.
احمد علی سا عت نیا
پنجم آذرماه هشتاد و نه

اگر برای شما پیامکی آمد از شماره 30008951 با این متن که:
" الطفا برای اصلاح کد پستی و پلاک خود به شماره 9092301230 تماس بگیرید"
چه از این شماره باشد و چه از شماره ای دیگر, اگر شماره ای که باید با آن تماس بگیرید شماره ای است که با 909 شروع می شود, این یک حقه ی چدید دفاتر خصوصی همراه برای سرقت پول خردهای جیب شماست که البته اگر آن را ضربدر یک میلیوم مخاطب کنید برای خودش عددی می شود.
تماس شما با شماره ها909 دقیقه ای 200 تا 500 تومان محاسبه می شود که بخش عمده اش به جیب کسی می رود که خط را از مخابرات اجاره کرده. این یک شیوه ی جدید سرقت از مردم است.

منابع:

  1. سرویس‌های شبکه هوشمند - سایت شرکت مخابرات استان تهران (فارسی)
  2. شرکتهای ارايه دهنده خدمات اينترنت و تلفن از طريق شبکه هوشمند - سایت شرکت مخابرات استان تهران (فارسی)