۱۳۸۹ دی ۳, جمعه

آیا سرفه کردن در هنگام حمله قلبی باعث نجات جان انسان می‌شود؟

خلاصه مطالب: آیا پزشکان توصیه می‌کنند در هنگام مواجهه با سکته قلبی، فرد با سرفه‌های شدید خود را نجات دهد؟ آیا سرفه کردن در این وضعیت مانند CPR باعث ایجاد جریان خون و زنده ماندن فرد می‌شود؟ حمله قلبی چیست و در هنگام برخورد با آن چه باید کرد؟


توصیه اکید یک‌کلاغ در مورد موارد بهداشتی/سلامتی توجه به توصیه‌های پزشکان و نه شایعات بدون منبع و مدرک است.
  • بر خلاف ادعای شایعه: گروه‌های پزشکی مسئول، استفاده از این روش خود احیایی قلبی را توصیه نمی‌کنند.
    شایعه توصیه می‌کند که در زمان سکته قلبی، فرد با انجام سرفه‌های بسیار شدید و تنفس عمیق به صورت منظم، شانس نجات خود را افزایش دهد.
    گروه‌های پزشکی مسئول این ادعا و توصیه را رد می‌کنند: بیانیه انجمن قلب آمریکا، بیانیه صلیب سرخ آمریکا. همچنین شماره 140 نشریه پیام هلال، متعلق به جمعیت هلال احمر ایران نیز در صفحه 24 خود با استناد به همین دو مرکز، این شایعه را رد می‌کند.
    برخی نسخه‌های شایعه مدعی‌ند این توصیه در نشریه بیمارستان راچستر جنرال منتشر شده است. این مطلب صحیح نیست: تکذیبیه بیمارستان راچستر جنرال
    روش صحیح برخورد با حمله قلبی را در ادامه همین مطلب بخوانید.
  • درست است که: خود احیایی قلبی (با سرفه) مدتهاست در شرایط خاص در بیمارستان‌ها برای مقابله با ایست قلبی به کار می‌رود.
    ... البته در شرایطی خاص؛ چرا که به کارگیری آن در شرایط نادرست منجر به مرگ می‌شود.
  • برخلاف ادعای شایعه: کاربرد این روش سرفه کردن محدود به «ایست قلبی» است، و نه «حمله قلبی»! آیا تفاوت این دو را می‌شناسید؟؟
    ایست قلبی با حمله قلبی متفاوت است. این روش خود احیایی به کمک سرفه زمانی موثر است که بیمار در شرف ایست قلبی قرار گرفته است و هر لحظه ممکن است بیهوش شود. سرفه‌های شدید و منظم (که به درستی تعلیم داده شده باشد) در این حالت می‌تواند زمان هوشیاری بیمار را دقیقه‌ای افزایش دهد و حتی گاهی مانع ایست قلبی (و مرگ) شود. اما اگر در زمان حمله قلبی سرفه کنید، همین سرفه می‌تواند باعث وخیم‌تر شدن سکته و مرگ شما شود.
  • درست است که: در سال 2003 نتایج تحقیقی منتشر شد که مدعی بود این روش با موفقیت به بیماران آموزش داده شده است.
    در آن زمان، دکتر تديوس پتلنز بيان کرد که استفاده از روش را - همراه با شيوه تشخيص علايم ايست قلبي - به تعدادي بيمار در معرض حمله قلبي آموزش داده است. وي ادعا کرد که در 365 مورد که بيماران احساس کردند نزدیک است از هوش بروند از اين روش استفاده کردند که در 292 مورد بدون کمک خارجي نشانه ها بهبود يافتند. وي خواستار آموزش روش به عموم شد. -- خبر
    فارغ از انتقاداتی که به نتیجه‌گیری این تحقیق و آمار آن وارد شده است (و خواننده نکته‌بین در همان متن خبر می‌تواند مطالعه کند) دقت به این نکته ضروری است که: اين تحقيق بر پايه آموزش عملي نحوه سرفه کردن انجام شده است. بیماران برای تشخیص زمان صحیح سرفه کردن و نحوه صحیح انجام آن آموزش دیده بودند؛ نه اینکه فقط چند سطر ایمیل را خوانده باشند و احساس کنند همه چیز را فراگرفته‌اند!

پس روش مناسب برخورد با سکته قلبی چیست؟

  1. علایم را تشخیص دهید!
    • معمولترين علامت: درد يا ناراحتي در قفسه سينه که حداقل 3 تا 5 دقيقه طول بکشد يا برود و بازگردد. (درد ممکن است از يک ناراحتي تا فشار غير قابل تحمل متغير ياشد)
    • ناراحتي در ساير نقاط بالاتنه: مثل يک يا دو دست، پشت، گردن يا ...
    • تنگي نفس / عرق سرد ناگهاني / دل آشوبه / گيجي
  2. با اورژانس تماس بگیرید.
    با دیدن علایم، حتی اگر مطمئن نیستید، بیش از 5 دقیقه در تماس با اورژانس تعلل نکنید. کمک گرفتن مهمترین و اولین کاریست که در زمان حمله قلبی باید انجام داد.
  3. يکي دو قرص آسپيرين بخوريد (و البته آنرا نبلعيد - بلکه اندکي بجويد)
    مصرف آسپيرين (که به علت خواص ضد انعقاد خون شناخته شده است) مي تواند در جلوگيري از رشد لخته و بهبود وضعيت شخص موثر باشد. جويدن نيز در هضم سريعتر موثر است.
    اما فراموش نکنید که مهمترین کاری که باید انجام شود تماس با اورژانس است؛ بنابراین اول تماس بگیرید و بعد، قرص را مصرف کنید. (اگر قرص در دسترس نیست خانه را زیرورو نکنید، بلکه در وضعیت راحتی بنشینید و منتظر شوید)
  4. بنشينيد و مثبت فکر کنيد
    در وضعيتي قرار بگيريد که درد آرامتر است. (معمولا نشسته/نيمه نشسته) مثبت فکر کنيد زيرا آرامش بسيار مهم است و باعث کاهش فشار بر قلب و مانع از وخيمتر شدن اوضاع مي شود.
اطلاعات بیشتر: راهنمای بنیاد قلب انگلیس، راهنمای انستیتوی قلب، ریه و خون آمریکا.

از جراید

مطلب درباره سکته قلبی در خبرگزاری‌های داخلی فراوان است. اما مطلب دقیقا برگرفته از این شایعه در برخی سایت‌های خبری داخلی ذکر شده است: آخرین نیوز 89/7/5، عصر ایران 89/7/5، کیهان 89/8/9، سلامت نیوز 89/8/24.

نمونه شایعه:

CPR چيست؟
!!!!!! آنچه همه بايد بدانند !!!!!!
فرض کنيد ساعت 6:15 بعد از ظهر است و شما بعد از يک روز کاري سخت غير معمول به خانه تان بر مي گرديد (البته به تنهايي). شما به شدت خسته و غمگين هستيد. ناگهان يک درد شديد در ناحيه سينه خود احساس مي کنيد که به طرف بازو و نيز به آرواره شما زبانه مي کشد. فاصله خانه شما تا نزديک ترين بيمارستان فقط 5 مايل (حدود 8 کيلومتر) است. متاسفانه، نميدانيد که آيا مي توانيد تا رسيدن به بيمارستان تحمل کنيد يا نه.. شما آموزش کمک هاي اوليه (CPR) را بلديد، اما نمي دانيد چگونه اين کمک ها را روي خودتان انجام دهيد.
چگونه وقتي تنها هستيم از يک حمله قلبي جان سالم به در ببريم
بسياري از مردم، زماني که با حمله قلبي مواجه مي شوند، تنها و بدون کمک هستند. شخصي که ضربان قلب او نا منظم است و کسي که شروع به احساس ضعف مي کند، تنها حدود 10 ثانيه پيش از از دست دادن هوشياريش وقت دارد. به هر حال، اين قربانيان مي توانند با سرفه هاي مکرر و شديد به خود کمک کنند. پيش از هر سرفه بايد نفس عميق بکشيد، و سرفه بايد عميق و کش دار باشد و خلط سينه را از عمق سينه ايجاد کنيد. توالي يک نفس و يک سرفه بايد حدودا هر 2 ثانيه يکبار بدون توقف تکرار شود تا کمک برسد و يا ضربان قلب دوباره به حالت عادي باز گردد. نفس هاي عميق اکسيژن را به داخل شش ها مي کشد و حرکت هاي سرفه موجب فشار به قلب و تداوم جريان گردش خون توسط آن مي شود. همچنين اين فشار فشرده کننده روي قلب موجب بازيابي ريتم نرمال ضربان آن مي شود. بدين طريق، قربانيان حملات قلبي مي توانند تا رسيدن به بيمارستان حيات خود را حفظ کنند.
اين ايميل را به بيشترين تعداد افرادي که مي توانيد ارسال کنيد. ممکن است نجات بخش زندگي آنها باشيد.

چگونه با حمله قلبي مقابله كنيم
بسياري از مردم زماني كه با حمله قلبي مواجه مي شوند، تنها و بدون كمك هستند. شخصي كه ضربان قلب او نامنظم است و كسي كه شروع به احساس ضعف مي كند، فقط حدود 10 ثانيه پيش از دست دادن هوشياريش فرصت دارد.
اين قربانيان مي توانند با سرفه هاي مكرر و شديد به خود كمك كنند. پيش از هر سرفه بايد نفس عميق بكشيد و سرفه بايد عميق و كش دار باشد و خلط سينه را از عمق سينه ايجاد كنيد.
توالي يك نفس و يك سرفه بايد حدوداً هر 2 ثانيه يكبار بدون توقف تكرار شود تا كمك برسد يا ضربان قلب دوباره به حالت عادي باز گردد.
نفس هاي عميق اكسيژن را به داخل شش ها مي كشد و حركت هاي سرفه موجب فشار به قلب و تداوم جريان گردش خون توسط آن مي شود. همچنين اين فشار فشرده كننده روي قلب موجب بازيابي ريتم نرمال ضربان آن مي شود. بدين طريق، قربانيان حملات قلبي مي توانند تا رسيدن به بيمارستان حيات خود راحفظ كنند.

بگذاريد بگوييم ساعت شش بعد از ظهر است و شما داريد بعد از يك روز سخت و غيرعادي كاري تنها از سركار به خانه بر مي‌گرديد ... حقيقتاً با فكري مشغول، خسته هستيد و حالت استيصال و سرخوردگي داريد. واقعاَ تحت فشار هستيد و از دست رئيس‌تان ناراحت.
بطور ناگهاني درد شديدي را در قفسه سينه خود احساس مي‌كنيد كه به داخل دستتان كشيده مي‌شود و تا بالا داخل آرواره‌ها ادامه دارد. شما فقط حدود پنج كيلومتر تا نزديكترين بيمارستان فاصله داريد. متاسفانه شما مطمئن نيستيد كه بتوانيد اين فاصله را دوام بياوريد. چه كار بايد كرد؟؟؟ شما براي CPR (احياي قلبي ريوي) آموزش ديده‌ايد ولي آموزش دهنده به شما نگفته است كه چگونه آنرا بر روي شخص خودتان انجام دهيد!!!
چگونه در مقابل حمله قلبي دوام آوريم زماني كه تنها هستيم؟
بسياري از اشخاصي كه دچار حمله قلبي مي‌شوند بدون كمك و تنها هستند، در زماني كه قلبشان ضربان نامناسب دارد و شروع به احساس ضعيف شدن و از حال رفتن مي‌كنند فقط حدود ده ثانيه زمان دارند تا از هوش بروند.
وحشت نكنيد، مكرراً شروع به سرفه‌هاي بسيار شديد كنيد. قبل از هر سرفه نفس عميق بكشيد، سرفه بايد عميق و طولاني باشد، در حاليکه [انگار که] خلط از عمق ششها بيرون مي آيد. تنفس و سرفه بايد بدون وقفه هر دو ثانيه تكرار شوند تا زماني كه كمك برسد، يا تا زماني كه احساس ميشود قلب دوباره ضربان عادي خود را باز يافته است. نفس عميق باعث رسيدن اكسيژن به ششها مي‌شود و سرفه باعث حركت و فشار بر روي قلب و ادامه كار گردش خون مي‌شود. همچنين فشار انقباضي بر روي قلب به بازيافتن ضربان طبيعي آن كمك مي‌كند. بدين ترتيب، قرباني حمله قلبي مي‌تواند به بيمارستان برسد.
اين مقاله در شماره دويست‌و چهل مجله بيمارستان عمومي راچستر (GENERAL HOSPITAL, ROCHESTER) منتشر شده است.
تا آنجا كه مي‌توانيد اين مطالب را به اطلاع ديگران برسانيد. اين اطلاعات ممكن است زندگي آنها را نجات دهد!!! هرگز تصور نكنيد كه چون سن شما كمتر از بيست‌و پنج يا سي سال است مستعد حمله قلبي نيستيد. امروزه با توجه به تغيير نحوه زندگي، حمله قلبي را مي‌توان در تمامي گروههاي سني يافت. لطفاً ياري رساني كنيد و اين مقاله را به هر تعداد از دوستانتان كه مي‌توانيد برسانيد.

EVERYONE MUST KNOW THIS
Let's say it is 6.15p m and you're going home (alone of course), after an unusually hard day on the job. You're really tired, upset and frustrated.
Suddenly you start experiencing severe pain in your chest that starts to radiate
out into your arm and up into your jaw. You are only about five miles from the hospital nearest your home. Unfortunately you don't know if you'll be
able to make it that far. You have been trained in CPR, but the guy that taught
the course did not tell you how to perform it on yourself.
HOW TO SURVIVE A HEART ATTACK WHEN ALONE
Since many people are alone when they suffer a heart attack, without help, the
person whose heart is beating improperly and who begins to feel faint, has only about 10 seconds left before losing consciousness. However,
these victims can help themselves by coughing repeatedly and very vigorously. A deep breath
should be taken before each cough, and the cough must be deep and prolonged, as when producing sputum from deep inside the chest. A breath and a cough must be
repeated about every two seconds without let-up until help arrives, or until the
heart is felt to be beating normally again. Deep breaths get oxygen into the lungs and coughing movements squeeze the heart and keep the blood circulating.
The squeezing pressure on the heart also helps it regain normal rhythm. In this
way, heart attack victims can get to a hospital. Tell as many other people as possible about this. It could save their lives!!
A cardiologist says if everyone who gets this mail sends it to 10 people; you can bet that we'll save at least one life. BE A FRIEND AND PLEASE SEND THIS ARTICLE TO AS MANY FRIENDS! AS POSSIBLE

منابع:

  1. بیانیه انجمن قلب آمریکا درباره خوداحیایی قلبی (انگلیسی)
  2. بیانیه صلیب سرخ آمریکا درباره خوداحیایی قلبی (انگلیسی)
  3. شماره نشریه پیام «هلال» جمعیت هلال احمر ایران - شماره 140 ص 24 (فارسی)
  4. تکذیبیه بیمارستان راچستر جنرال (انگلیسی)
  5. راهنمای بنیاد قلب انگلیس (انگلیسی)
  6. راهنمای انستیتوی قلب، ریه و خون آمریکا (انگلیسی)
Self-CPR