۱۳۹۰ اردیبهشت ۱۶, جمعه

مخدر ال‌سی‌من وجود دارد؟ (بررسی شایعه اغفال دخترها با دستمال مرطوب)

خلاصه مطالب: آیا ماده مخدری به نام ال‌ سی من وجود دارد؟ ماجرای فرد ناشناسی که به اسم از بین بردن لک و جوش صورت، به دخترها «دستمال مرطوب» آغشته به مواد مخدر می‌فروخته صحت دارد؟

  • تایید شده: ماجرای اغفال یک دختر تا از دستمال آغشته به مواد مخدر استفاده کند.
    شایعه: دختری در اتوبوس با یک خانم ناشناس آشنا می‌شود که به وی پیشنهاد می‌کند برای از بین بردن لک و جوش صورت، شب‌ها هنگام خواب، نوعی دستمال مرطوب را روی صورتش قرار دهد. دختر مذکور پس از مدتی عوارض اعتیاد را در خود مشاهده می‌کند. نتیجه آزمایش، وجود ماده مخدری به نام «ال سی من» را در خون وی تایید می‌کند.
    آیا این ماجرا صحت دارد؟ اگر نام ماده مخدر (یعنی ال‌سی‌من) را کنار بگذاریم، مطابق مطالب منتشر شده و تایید شده در رسانه‌ها، جواب این سوال بلی خواهد بود.
    متن شایعه عینا از خبر صفحه حوادث روزنامه وطن امروز 1390/1/23 - لینک ماندگار برداشته شده است. نزدیک یک هفته بعد، این روزنامه اصلاحیه‌ای برای این خبر درج می‌کند که نام ماده مخدر در آن به «ال‌اس‌دی LSD» تصحیح می‌شود. (وطن امروز 1390/1/29، انتهای صفحه - لینک ماندگار)
  • بر خلاف ادعای شایعه: ماده مخدر ال‌اس‌دی (LSD) اعتیاد آور نیست!
    همانطور که ذکر شد، نام صحیح ماده مخدر «ال اس دی LSD» است. (و ماده مخدری به نام «ال سی من» وجود ندارد) اما LSD وابستگی جسمی یا روانی ایجاد نمی‌کند و اعتیاد آور محسوب نمی‌شود.
    منبع: ستاد مبارزه با مواد مخدر، انستيتو ملي مواد مخدر آمریکا
    به نظر می‌رسد اعتیادآور نبودن روان‌گردان LSD، نقطه ضعفی برای استفاده از آن در نقشه‌های سودجویانه محسوب شود، چرا که حتی اگر فرد سودجو موفق شود قربانی خود را به مصرف LSD مجبور کند، قطع مصرف برای قربانی کار مشکلی نبوده و عوارضی نیز ایجاد نشود. با این همه توصیه عقل سلیم این است که از این اتفاق واقعی درس گرفته و از گرفتن مواد خوراکی یا دارویی از افراد ناشناس به شدت پرهیز شود.

از جراید

مطالب این شایعه در برخی سایت‌های خبری داخلی ذکر شده است: روزنامه وطن امروز 1390/1/23 و معدود خبرگزاری‌هایی که این خبر را به نقل از این روزنامه منتشر کرده‌اند.

نمونه شایعه:

روش جدید اغفال دختر ها در تهران
باز هم جنایتی دیگر در راه است
معجزه وحشتناک دستمال‌های مرطوب
مطلبی که در زیر میخوانید توسط یکی از دوستان برام ارسال شده و اطمینان صددرصدی از درستی یا نادرستی آن ندارم اما اگر حتی به احتمال کمی هم درست باشه جنایت و فاجعه ایست که ارزش تامل و خواندن و ارسال به همه دوستان رو داره تا هموطنان عزیزمون بیشتر مراقب باشند: اصل ماجرا از این قرار است:
چندی پیش دختر جوانی با مراجعه به کلانتری 148 انقلاب تهران ماجرای عجیبی را پیش روی پلیس قرار داد که تازگی داشت. دختر 21 ساله در تحقیقات گفت: «می‌خواستم به دانشگاه بروم که سوار اتوبوس شدم. زن جوانی که در صندلی کناری‌ام نشسته بود خیلی باکلاس و شیک به نظر می‌رسید، دیدم که به صورتم خیره شده است تا اینکه لبخندی زد و سرصحبت را باز کرد. وقتی شنیدم که با یک پزشک پوست آشناست و دستمال مرطوبی سراغ دارد که باعث از بین رفتن لک و جوش صورتم می‌شود خوشحال شدم. می‌گفت دستمال‌ها بی‌خطر هستند و هر شب باید آن را روی صورتم بگذارم تا پوستم ترمیم شود. «فریماه» همان لحظه یک سری دستمال مرطوب به من داد و خواست شماره موبایلش را داشته باشم و اگر دستمال‌ها تاثیر خوبی روی صورتم گذاشتند با وی تماس بگیرم تا سفارش بدهد از اروپا برایم بیاورند. همان شب دستمال مرطوب را روی صورتم گذاشتم. حس خوبی به من دست داد. از آن به بعد هر شب این کار را می‌کردم. یک هفته نشده بود که با فریماه تماس گرفتم و بسته جدیدی از دستمال‌ها را سفارش دادم. همدیگر را دیدیم و او با گرفتن 20 هزار تومان دستمال‌ها را به من فروخت».
دختر دانشجو افزود: «هر شب مرتب دستمال‌ها را استفاده می‌کردم و اگر آنها را به صورتم نمی‌گذاشتم نمی‌توانستم بخوابم و نیمه‌های شب از خواب می‌پریدم. اصلا تصور نمی‌کردم که معتاد دستمال‌ها شده‌ام. رفته رفته وقتی از دستمال‌ها استفاده نمی‌کردم خمار و خواب‌آلود می‌شدم. خواهرم که از نزدیک شرایط من را دنبال می‌کرد ترسیده بود، طوری حرف می‌زد که انگار مطمئن است من مواد مصرف می‌کنم اما نمی‌پذیرفتم. هر بار با فریماه تماس می‌گرفتم قیمت دستمال‌ها را چندین برابر بالا می‌برد. سومین بار بود که 100 هزار تومان خواست، ناچار بودم بپردازم. هر هفته وقتی با فریماه تماس می‌گرفتم چون می‌دانست وابستگی شدیدی به دستمال‌ها دارم قیمت را بالاتر می‌برد. خواهرم که بیشتر متوجه رفتارها و بی‌تابی‌های من شده بود خانواده را در جریان قرار داد. اصرار داشتند آزمایش بدهم. من تصور نمی‌کردم چنين جواب عجیبی بشنوم، به خاطر همین پذیرفتم و آزمایش دادم. نتیجه باورنکردنی بود.
در خون من یک نوع ماده مخدر به نام «ال‌سی‌من» وجود داشت که از راه پوست و دستمال‌های مرطوب من را معتاد کرده بود. وقتی با فریماه تماس گرفتم و شنید می‌دانم چه بلایی بر سر من آورده است تماس را قطع کرد و از آن به بعد گوشی‌اش خاموش است. من از این زن که می‌تواند دخترهای دیگر را نیز فریب دهد، شکایت دارم». ماموران با شنیدن ادعاهای دختر دانشجو به بررسی‌های تخصصی دست زدند و پی بردند «ال‌سی‌من» یک نوع ماده مخدر سوییسی بوده و از طریق اروپا وارد ایران شده است.
ماموران دریافتند که فریماه با اطلاع از اینکه دستمال‌ها اعتیاد‌آور هستند، سوار اتوبوس‌ یا مترو به جذب مشتری از میان دختران جوان پرداخته و با استفاده از عدم آگاهی آنان به خطری که در پیش دارند ابتدا با قیمت‌های پایین دستمال‌های «ال‌سی‌من» را در اختیارشان گذاشته سپس با اعتیاد طعمه‌هایش پول زیادی به جیب می‌زند. تحقیقات در این باره که آیا باند سازمان‌یافته‌ای به چنین اقدام خاموشی دست می‌زند ادامه دارد.

منابع:

  1. ستاد مبارزه با مواد مخدر - درباره LSD (فارسی)
  2. انستيتو ملي مواد مخدر آمریکا -- درباره مواد توهم‌زا (انگلیسی)
  3. صفحه حوادث روزنامه وطن امروز 1390/1/23 (فارسی)
  4. اصلاحیه وطن امروز در مورد خبر «دستمال‌های مرطوب» 1390/1/29 (فارسی)
LCMan, L.C.Man