۱۳۸۹ مهر ۳, شنبه

کوه پردیس نزدیکترین نقطه به خورشید؟ ضد ایدز؟ مغناطیسی خارق العاده؟

تصویری: آیا نزدیک ترین نقطه به خورشید، کوه پردیس (جم/پوزه پدری) در استان بوشهر است؟ آیا این کوه خواص مغناطیسی دارد؟ آیا ضد ایدز است؟ آیا انجمن‌های بین‌المللی آن را می‌شناسند؟ داروی Advil از عسل این منطقه تولید می‌شود؟ و ...

  • بر خلاف ادعای شایعه: کوه پردیس (جم) نزدیک‌ترین نقطه زمین به خورشید نیست
    حتی اگر ادعای شایعه را پذیرفته و نزدیکی به خط استوا را ملاک قرار دهیم؛ کوه پردیس(جم) هم از کوه چیمبورازو (Chimborazo) کوتاهتر است و هم نسبت به آن از استوا دورتر است.
    مکان جغرافیایی کوه پردیس (پوزه پدری) به نقل از کمیته یکسان‌سازی نام‌های جغرافیایی سازمان نقشه برداری کشور:
    عرض 27°48'16" شمالی و طول 52°17'19" شرقی (منبع)
    ارتفاع «دقیق» کوه پردیس برای «یک‌کلاغ» مشخص نیست، اما می‌دانیم که ارتفاعش قطعا از دماوند (5610 متر) کمتر است! و در مدار 27°48' شمالی قرار دارد. ارتفاع کوه چیمبورازو بیشتر است (6268 متر) و در نزدیکی استوا (1°28' درجه جنوبی) قرار دارد.
    جالبتر آنکه کوه اورست با ارتفاع فوق‌العاده‌ی 8848 متر در مدار 27°59' قرار دارد که فقط اندکی از کوه پردیس شمالی‌تر است.
    حتی اگر نقشه نمایش ارتفاعی بندر کنگان تهیه شده توسط سازمان نقشه برداری کشور (سال 1387) را ببینید، ارتفاعات نزدیک به محل این کوه (در غرب جم) حداکثر 1406 متر هستند. کوه دیگری در شرق نقشه قرار دارد که از کوه پردیس جنوبی‌تر است و ارتفاعش 1559 متر نوشته شده است. بنابراین حتی در همان منطقه کوه پردیس از این لحاظ شاخص نیست.
    اما تعیین نزدیکترین نقطه زمین به خورشید ساده نیست: چرخش زمین به دور خورشید بیضوی است و فاصله آن با خورشید در طول سال عوض می‌شود. به علت تمایل محور چرخش زمین، خط استوا نیز نسبت به خورشید مایل است و در طول سال مناطق مختلف زمین به خورشید نزدیک می‌شوند. به علاوه زمین کاملا گرد نبوده و نزدیک استوا برجسته‌تر است.
    ویکی‌پدیا: چیمبورازو - جغرافیای ایران - دماوند - اورست
  • برخلاف ادعای شایعه: داروی آدویل (Advil) از عسل تهیه نمی‌شود.
    ماده اصلی تشکیل دهنده آدویل، ایبوپروفن (ibuprofen)نام دارد. این ماده به صورت شیمیایی از ماده‌ای به نام isobutylbenzene (نام دیگر: 2-methylpropylbenzene) بدست می‌آید که خود از مشتقات نفت خام است.
    اطلاعات بیشتر
    بروزرسانی 1390/8/10: یکی از مواد به کار رفته در داروی ادویل، موم (beeswax) است. اما اولا این ماده به عنوان یک افزودنی غیر دارویی (non-medicinal ingredient) و فرعی استفاده می‌شود (منبع)؛ ثانیا برخلاف ادعای شایعه عسل نبوده و موم است؛ و ثالثا درباره تهیه آن از یک منطقه خاص دنیا آنهم در ایران سندی وجود ندارد.
  • برخلاف ادعای شایعه: عبارت ANTI-HIV mountain فقط در همین شایعه پیدا می‌شود
    جستجوی گوگل به دنبال این عبارت چیزی به جز همین شایعه را برنمی‌گرداند. نه در تایمز و نه هیچ کجای دیگر.
  • مشخص نیست که: این کوه دارای خواص مغناطیسی هست یا خیر.
    اگرچه اظهار نظر قطعی درباره این ادعا ممکن نشد، اما به احتمال زیاد این مطلب نیز صحت ندارد:
    محتملا ادعای مغناطیسی بودن ناشی از نوعی خطای چشم است که به Gravity Hill مشهور است. در این پدیده که به علت پنهان شدن افق به وجود می‌آید، انسان در تشخیص شیب جاده دچار اشتباه شده و سرپایینی را سربالایی تصور می‌کند. گاهی این خطای چشم آنقدر قوی است که حتی اگر علت آن را بدانید باز هم تعجب آور است.
    این پدیده در بسیاری نقاط دنیا گزارش شده است و اتفاقا معمولا به نیروی مغناطیسی یا نیروهای ماوراء الطبیعه ربط داده می‌شود.
    لیست نقاط دارای این ویژگی در ویکی‌پدیا - درمورد این پدیده از دانشگاه California Riverside

از جراید

متاسفانه این شایعه در برخی سایت‌های خبری داخلی ذکر شده است: خبرگزاری میراث فرهنگی 1388/2/6، تابناک 1388/12/26 و روزنامه جام جم 1389/2/9 در زمان نوشته شدن این متن، ویکی‌پدیای فارسی نیز با استناد به خبرگزاری میراث فرهنگی، مطالب شایعه را جمع آوری کرده است.
بروزرسانی 1390/9/27: برخی مطالب شایعه مجددا در خبرگزاری مهر 1390/9/27 به نقل از بدیعه دشتی تکرار شد.
تا این لحظه «یک‌کلاغ» از تکذیب این شایعه توسط خبرگزاری‌ها بی‌اطلاع است.

نمونه شایعه:



حتما" بخونيد: از جمله خواص اين كوه خاصيت خارق العاده اين كوه دركمك به درمان مبتلايان به ايدر مي باشد. به خاطر نزديكي اين كوه به خورشيد امكان رشد و نمو ويروس هاي بيماري زا از جمله ويروس HIV در اين كوه صفر مي باشد. پزشكان متخصص بريتانيايي در موسسه Imperial Medical College در شهر لندن اخيرا در مقاله اي در روزنامه تايمز ضمن بر شمردن اين خاصيت از سازمان ملل درخواست نموده اندتا نام اين كوه را به ANTI-HIV Mountain تغيير دهند.
ضمنا دكتر Tim Hopkins رييس موسسه فوق و دارنده مدرك فوق تخصص در رشته ايمونولوژي و ويروس شناسي درخواست ايجاد شهركهاي درماني براي مبتلايان به ايدز در اين منطقه نموده است. وي معتقد است با اسكان مبتلايان به ايدزدر اين منطقه پس از حداكثر مدت 18 ماه هيچ نشانه اي از بيماري در اين مبتلايان ديده نشود.
از ديگر خواص درماني اين كوه كه زبانزد همه متخصصين mountain trapi (كوه درماني)است. خواص مغناطيسي اين كوه باعث تخريب سلولهاي سرطاني شده و به همين دليل متخصصين بسياري بيماران سرطاني زا را به كوهنوردي دراين كوه توصيه مي‌نمايند. مديكال كالج ايالت اياهو آمريكا نيز طي تحقيقي خواص درماني اين كوه را تاييد نموده است.
دوستان نيز اگر خواص جامانده‌ا ي از كوه به خاطر دارند اضافه نمايند تا ايرانمان را بيشتر بشناسيم
ایران را بیشتر بشناسیم کوه پرديس: نزديک ترين نقطه زمين به خورشيد نام اين کوه باستاني پرديس است در حومه شهرستان جم از توابع عسلويه استان بوشهر و در نيمه هاي راه بندر کنگان به فيروز آباد شيراز قرار دارد. نکات قابل توجهي كه در اين کوه باستاني وجود دارد:
1. قله اين کوه نزديک ترين نقطه زمين به خورشيد است چون بالاترين ارتفاع در نزديکي خط استواست.
2. آتشکده فوق العاده باستاني که در قله کوه قرار دارد، محل تولد و غسل تعميد پدر جمشيد جم است.
3. مغناطيس فوق العاده قوي کوه در جهان زبانزد است و اگر در فاصله 50 تا 100 متري کوه يعني تقريبا انتهايي ترين نقطه مشخص اسفالت با ماشين توقف کني و ترمز دستي را بخوابانيد، ماشين بجاي سر پائيني به نرمي به سمت کوه کشيده مي شود که البته همين مغناطيس براي رانندگان نا آشنا بسيار دردسر ساز بوده و تا کنون تعداد زيادي از خودروها بي اختيار با کوه تصادف کرده اند.
4. پوشش گياهي منطقه نوعي خار بياباني گرمسيري منحصر به فرد است که خواص دارويي فراوان دارد و عسل حاصله از منطقه تماما" پيشخريد چند کارخانه داروسازي بزرگ جهان است يکي از ترکيبات اصلي مسکن Advil که يکي از بهترين قرصهاي شناخته شده براي ناراحتي هاي اعصاب و دردهاي ميگرني است از همين عسل تهيه مي شود.
5. اين منطقه خرماي ويژه نيز توليد مي کند كه به نام خرماي خصه معروف است و کاملا در شيره خود غرق مي شود يعني يک کاسه آن ظرف سه ساعت پر از شيره مي شود و اندازه اين خرما اندازه آلبالو بود و به جهت همان خواص دارويي منطقه تماما" براي ساخت قندهاي رژيمي براي بيماران ديابتي صادر مي شود، نکته جالب ديگر رويش درخت زيتون در دامنه شمالي کوه حد فاصل شهرستان جم تا روستاهاي چاهه و دره پلنگي مي باشد که در آب و هواي آن منطقه بسيار بعيد مي نمود. فعلا" سندي براي قدمت چاهه و دره پلنگي وجود ندارد ولي علائم مشهودي از غار نشيني مشاهده، و فسيل هاي مختلفي در اين منطقه به وفور پيدا شده است.
6. در لايه هاي زيرين اين کوه معدن عظيمي از آب خنک و فوق العاده سالم وجود دارد، آن هم در اطراف عسلويه! مردم چاهه و جم، کوه پرديس را فوق العاده مقدس و محترم مي شمارند، و به استناد علائم موجود در آتشکده احتمالا يکي از اولين مکانهايي بوده که نفت در آن سوزانده شده است. با افتتاح جاده فيروز آباد به عسلويه توسط پتروشيمي، رفتن به اين منطقه خيلي ميسر تر و راحت تر شده است. پتروشيمي با تاسيس سه شهرک بزرگ در اين منطقه اقدام به تاسيس فرودگاه جم نموده و چهارشنبه هر هفته يک پرواز به مقصد جم انجام مي شود که امکان بسيار خوبي براي سفر به اين منطقه اعجاب انگيز است

خبرگزاری مهر: یک پژوهشگر و باستان شناس ایرانی که 30 سال درباره عجایب کوه جم یا پردیس در استان بوشهر تحقیق کرده معتقد است این کوه نزدیکترین نقطه زمین به خورشید، نقطه آغازین رشته کوههای زاگرس، اولین خانه دنیا و محل قرارگیری کشتی نوح است!
به گزارش خبرنگار مهر، سالها پیش که کاوش در محوطه های تاریخی به دست باستان شناسان خارجی در ایران انجام می شد، "گیرشمن"، باستان شناس معروف مشهور فرانسوی درباره ایران گفته بود تا آن زمان تنها پنج درصد خاک ایران کاوش شده است اما همین اطلاعات اندک به دست آمده از حجم کمی از خاک ایران نشان دهنده اصالت و کیفیت عالی تکنولوژی در ایران قدیم بوده است و به طور قطع کشفیات تازه بر قدمت آن می افزاید.
در این میان یک پژوهشگر رشته تاریخ برای تهیه تز آکادمیک در مورد آغاز تمدن بشری در مقطع دکترا و اینکه در میان هم دانشگاهی های خود در لندن ثابت کند ایران جزو کشورهای جهان اولی است نه جهان سومی، به بررسی مستندات موجود در کوه پوز پدری استان بوشهر پرداخت چون تصور می کرد که شایعات در این منطقه نباید بدون مبنا باشد. بدیعه دشتی، پژوهشگر و کارشناس میراث فرهنگی است که چند سال پیش برای اثبات اینکه این منطقه اولین خشکی روی زمین است کارهای تحقیقاتی خود را با استفاده اسناد و مدارک موجود، شروع کرد.
در این راه از کتابخانه های معتبر دانشگاههای دنیا استفاده کرد اما استاد راهنما برای تاریخی که مورد نظر او بود وجود نداشت بنابراین باید به تنهایی تحقیق می کرد. در این بین کتاب اوستا به عنوان یکی از منابع کهن و قابل استناد در تحقیقاتش کمک خوبی بود. بدیعی تا به حال 70 دوره آموزشی را در رشته های مختلف گذرانده است از پیانو، گیتار و نقاشی گرفته تا باستان شناسی و برنامه نویسی برای کامپیوتر. چون سال 52 جزو صد نفر اولی بود که برای برنامه نویسی کامپیوترهای ایران که به اندازه یک اتاق عظمت داشتند، استخدام شد.
پدری، جم و پردیس نام کوهی شگفت انگیز در بوشهر است
بدیعه دشتی اصالتا جنوبی است و نام فامیلش هم برگرفته از نام دشتستان است او که سالها درباره کوه جم در سی کیلومتری شمال شرق سیراف و سواحل شمالی خلیج فارس تحقیق کرده به خبرنگار مهر می گوید: محلی ها و ساکنان قدیمی دشتستان بزرگ به کوه جم، پوز یا پدری می گویند چون قله این کوه شبیه پوز است اما در کتاب اوستا از این منطقه به "ور جم کرد" نام برده می شود به همین دلیل نام جم نیز بر آن گذاشته شده است. اما یک پژوهشگر با استفاده از نام "پدری" که نام رسمی کوه و به معنی پارادایس یا بهشت اوستاست، واژه پردیس را برای آن انتخاب کرد به همین دلیل اکنون از واژه پردیس در کل کشور برای اماکن، مناطق حتی نام دختران نیز استفاده می شود.
دشتی کار بررسی تاریخ ایران را از سال 1980 تا کنون آغااز کرده و به این نتیجه رسیده که آغار تمدن بشریت و پیدایش زمین در منطقه ای به نام کوه پوز پدری یا جم در استان بوشهر است.
وی معتقد است که اولین بار نام منطقه بکر"جم" بر روی نقشه باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی به عنوان قدیمی ترین منطقه پارینه سنگی ایران با شماره 26 ثبت شده است.
[...]
نزدیک ترین خشکی روی زمین به خورشید
قله این کوه که رفته رفته از ارتفاع آن کاسته شده، نزدیک‌ ترین نقطه کره زمین به خورشید، ‌است، زیرا در نزدیکی خط استوا بلندترین ارتفاع، قله همین کوه‌ است. بنا به گفته بدیعه دشتی، حتی اورست حدود هزار متر از پوز پدری پائین‌تر است و یک قله مستقل جداگانه محسوب می‌شود. او معتقد است که رشته کوههای زاگرس از همین کوه آغاز شده است به همین دلیل در اطراف آن می توان اولین دشت مسطح را مشاهده کرد.
دشتی با بیان اینکه فلات ایران دو و نیم میلیون کیلومتر بود اما یک میلیون کیلومتر آن در طول سالها از ایران گرفته شده است ادامه داد: گسترش دشت های دیگر باعث شد تا آریایی ها برای اینجا نام دشتستان را انتخاب و در همان جا زندگی کنند.
این پژوهشگر مقیم انگلستان گفت: حدود یک کیلومتر از کوه پردیس از جنس سیلیس است. در زمانهای گذشته از این منطقه به عنوان آیینه ای برای دیدن سپاه دشمن در اطراف قله استفاده می شد. وی گفت: از نظر فنی طبیعتا اثری از آیینه در روی این نقش های سنگین نمی توانسته به جای مانده باشد اما برای اثبات آن، باید گفت منطقه دارای معادن متعدد شیشه و فلزاتی مانند آهن و جیوه بوده و رستنگاه گیاهانی مانند کتیراست که از خشک شدن آن برای ساخت آیینه هم استفاده می شده است. اما جدا از آن، تنها صیقلی بودن این محدوده از کوه در 27 هزار سال پیش به تنهایی می توانست وظیفه یک آیینه را داشته باشد.
[...]

منابع:

  1. سازمان نقشه برداری کشور: اطلاعات کوه پوزه پدری (پردیس) و نقشه نمایش ارتفاعی بندر کنگان (فارسی)
  2. ویکی‌پدیا: چیمبورازو - جغرافیای ایران - دماوند - اورست (انگلیسی)
  3. جستجوی افراد سایت کالج امپریال لندن (انگلیسی)
  4. اطلاعات داروی آدویل (ایبوپروفن) در سایت Royal Society of Chemistry (انگلیسی)
  5. لیست نقاط پدیده Gravity Hill در ویکی‌پدیا (انگلیسی)
  6. درمورد Gravity Hill از دانشگاه California Riverside (انگلیسی)
کلمات کلیدی: کوه پرديس، نزدیك ترین نقطه به خورشید، Puzeh-ye Padri, Poozeh Pedari, Pardis, Mountain,