۱۳۸۹ تیر ۲۶, شنبه

ماجرای ضررهای آب معدنی، ایران و ناتو چه بود؟

آیا محموله آب معدنی ایران برای ناتو ارسال شده و برگشت خورده است؟ مهلت انقضای آب معدنی چقدر است؟ آیا به آب بطری فلوراید افزوده می‌شود؟


توصیه اکید یک‌کلاغ در مورد رژیم لاغری و سایر موارد بهداشتی/سلامتی توجه به توصیه‌های پزشکان و نه شایعات بدون منبع و مدرک است.
  • شواهدی در دست نیست که: آیا نیروهای ناتو در افغانستان از ایران آب معدنی درخواست کرده بودند یا خیر.
    مطلبی درباره برگشت خوردن محموله ارسالی آب معدنی دماوند به نیروهای ناتو در روزنامه اعتماد مورخ 1388/6/17 چاپ شد ولی در تاریخ 1388/6/22 تکذیبیه/جوابیه آن نیز به چاپ رسید.
    فارغ از این جوابیه، خود مساله‌ی اینکه آیا چنین درخواست و محموله‌ای بوده یا خیر همچنان برای یک‌کلاغ نامشخص است. (جوابیه به این مورد نپرداخته و فقط بر سلامت آب معدنی و عدم وجود محموله برگشت خورده تاکید دارد)
    همچنین سایتی که خود را طرفدار شرکت دماوند می‌نامد از روزنامه همشهری 1388/6/26 مطلبی در رد این شایعه نقل کرده که به علت نقص آرشیو آن‌لاین این روزنامه صحت آن هنوز کاملا مورد تایید نیست و باز هم در این باره حرفی نمی‌زند.
  • بر خلاف ادعای شایعه: از نظر سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) آب معدنی نیاز به تاریخ انقضا ندارد. (منبع)
    آب معدنی که در بسته‌بندی مناسب و شرایط نگهداری مناسب باشد نیز مدت نامحدودی قابل نگهداری است، اگرچه نگهداری طولانی‌مدت می‌تواند با عوارض ظاهری مثل تغییر بو همراه باشد.
    (نگرانی درباره بطری‌های آب یخ‌زده یا زیر نور آفتاب شایعات جدایی هستند و در اینجا بررسی نمی‌شوند)
  • درست است که: به آب فلوراید اضافه می‌کنند، ولی نه برای ماندگاری آن!
    افزودن مقدار کنترل شده فلوراید به آب با هدف کاهش خرابی دندان شهروندان در بسیاری از نقاط دنیا مرسوم است. توصیه سازمان بهداشت جهانی (WHO) این است که، بسته به شرایط منطقه‌ای و املاح موجود آب، این مقدار بین نیم تا یک میلی گرم در لیتر (دقیقا مقداری که در شایعه خطرناک دانسته شده!) باشد.
    توجه کنید که این عمل بسیار هزینه‌بر است و با هدف بهداشت دندان و نه ماندگاری آب صورت می‌گیرد. به همین علت شرکت‌های آب معدنی قاعدتا از آن پرهیز می‌کنند، مگر اینکه به موجب قانون مجبور شوند. (رجوع به ویکی‌پدیا برای اطلاع درباره هزینه‌ها، بحث‌ها و استانداردها)
  • تحقیقات علمی شاهدی بر ارتباط افزودن فلوراید به آب و بیماری سرطان نیافته‌اند. باز هم می‌توانید به ویکی‌پدیا مراجعه کنید.

نمونه شایعه:

نیروهای ناتو به دلیل آلودگی آب بعضی از نقاط افغانستان درخواست حجم خیلی زیادی آب معدنی از ایران داد که بعد از ورود اولین محموله تمام بطری های آب معدنی به دلیل وجود مواد سرطان زا به ایران عودت داده شد. جالبه که خیلی ها این خبر را خواندند ولی هیچوقت به این قضیه فکر نکردند چرا بطری های آب معدنی که الان نزدیک یک دهه در ایران و بین قشر زیادی از مردم استفاده میشود اینطور سرطان زا شناخته میشود؟توی اروپا آب های معدنی فقط یک هفته اعتبار دارند ، ولی در ایران خیلی هفته!!!!
حالا با دقت مطالب زیر را بخوانید تا متوجه شوید قضیه از چه قراره؟
طبق نظر تمام حکما و علما آب سالم، آبی است که وقتی شما آن را در یک ظرف میریزید و در یک محیط راکد (مثل اتاق) قرار میدهید، این آب باید ظرف ۴۸ ساعت بو بگیره و شروع کنه به گندیدن….. خوب حالا شما تشریف ببرید یک بطری آب معدنی بگیرید و توی یک کاسه بریزید و ۶ ماه صبر کنید! اصلا" 10 سال صبر کنید.میبینید که کوچکترین بوئی نمیگیره….آب شیر بعضی از شهرهای ایران هم همین خاصیت عدم گندیدن و بو گرفتن را داره….
> دلیلش اینه که شرکت های بسته بندی آب های معدنی برای ماندگاری بیشتر آب های توی بطری ، داخل آن به به ازاء هر یک لیتر به اندازه نیم میلی گرم فلوراید میریزند که این ماده شدیدا" نگهدارنده و بدون بو هستش و برای یک بدن ۱۰۰ کیلوئی خطرناک و سرطان زا است.
> همین فلوراید وقتی با آب وارد بافت بدن شما میشود، درون بافت قرار گرفته و آب خارج میگردد و بدن بصورت اتومات دور آن لایه لزج محافظ ایجاد میکند که به مرور بافت های شما بزرگتر میشود و به همین دلیل صبح ها احساس میکنید بدن شما ورم کرده یا چاق شده ائید. اصولا" بعضی از خانمها میگویند آب میخوریم چاق میشویم! دلیل این امر وجود همین ماده میباشد.
> بهترین کار برای سلامت بدن اینه که آب شرب خود را در یک ضرف مسی بجوشانید و در یخچال بگذارید تا خنک شود. بعد از ۴۵ روز میبینید که چطور بدن شما جمع و جور شده و به اصطلاح وزن شما در بدن شما بطور دقیق تقسیم میشود

منابع:

  1. ویکی‌پدیا در مورد افزودن فلوراید به آب خوراکی (انگلیسی)
  2. نظر سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) درباره تاریخ انقضای آب‌معدنی (انگلیسی)
  3. توصیه سازمان بهداشت جهانی (WHO) درباره میزان مناسب فلوراید در آب (pdf انگلیسی) انتهای صفحه 19
  4. صرفا جهت بررسی: سایت طرفداران آب معدنی دماوند (فارسی)
کلمات کلیدی: water, mineral water, bottled water, آب ,آب بطری ,آب معدنی, NATO, Iran, ناتو ,ایران ,دماوند ,سلامت ,افغانستان ,فلوراید, fluoride, سرطان ,چاقی ,لاغری