۱۳۸۹ اسفند ۲۰, جمعه

واقعا فرودگاه جبل طارق با خیابان تقاطع دارد؟ +نقشه هوایی

خلاصه مطالب: تصویری: آیا فرودگاهی وجود دارد که با خیابان تقاطع داشته باشد؟ آیا چنین فرودگاهی در مراکش یا جبل الطارق قرار دارد؟

  • درست است که: باند فرودگاه جبل‌الطارق با خیابان تقاطع دارد!
    هر چند در نظر اول عجیب است، اما واقعا فرودگاه جبل‌الطارق (و نه مراکش) با یک خیابان پر رفت و آمد تقاطع دارد. وسعت جبل‌الطارق تنها ۷ کیلومترمربع است و ۳۰ هزار نفر جمعیت دارد. فرودگاه در شمال این سرزمین و در مرز با اسپانیا قرار دارد و تنها جاده زمینی اتصال با اسپانیا از وسط باند فرودگاه می‌گذرد.
    طرح‌هایی برای توسعه فرودگاه و عوض کردن مسیر جاده وجود دارد که تا کنون اجرایی نشده است. (۱ و ۲)
    منبع: ویکی‌پدیا، مشاهده پروازهای فرودگاه، نقشه ماهواره‌ای فرودگاه را نیز در زیر ببینید.

نقشه ماهواره‌ای


نسخه بزرگتر نقشه ماهواره‌

نمونه شایعه:


تقاطع فرودگاه جبل الطارق و خیابان!
یک فرودگاه بامزه! مراکش
فرودگاه جبل الطارق. بامزه ترین فرودگاه دنیا
تقاطع خیابان و فرودگاه تا حالا دیده بودید!؟
تقاطع جاده و ريل ديده بوديم
ايست روي پل بخاطر عبور كشتي هم ديديم
تقاطع خيابان و فرودگاه نديده بوديم
چراغ قرمز بخاطر عبور هواپيما

فرودگاه جبل الطارق
Gibraltar Airport
جبل الطارق (Gibraltar)(به معنی کوه طارق) نام دهکده‌ای کوهستانی است که در ساحل جنوبی اسپانیا در جنوب غربی اروپا قرار دارد و یکی از زیرمجموعه های دارای تابعیت پرچم بریتانیا به شمار می‌رود که البته مالکیت این منطقه بین اسپانیا و بریتانیا مورد اختلاف است. کوه طارق در بخش ساحلی خود به تنگه جبل‌الطارق پیوسته است. این تنگه دریای مدیترانه را به اقیانوس اطلس می‌پیوندد و در دو سوی آن مراکش و اسپانیا قرار دارد و اینطور بیان شده است که جبل الطارق نام منطقه کوچک خودمختاری است که در دهانه مدیترانه و هم مرز با اسپانیا قرار دارد.
این سرزمین کوهستانی که تحت قیمومیت انگلستان است دارای عجیب ترین فرودگاه جهان است. باند فرودگاه جبل اطارق از میان بزرگراه اصلی شهر عبور می کند و ساختمان فرودگاه تنها 500 متر از مرکز شهرستان جبل الطارق فاصله دارد. به همین دلیل برای ورود هر فرود یا بلند شدن هر هواپیماها می بایست این بزرگراه بسته شود. فرودگاه جبل الطارق یکی از چند فرودگاه عجیب در جهان است و در حال حاضر به چهار مقصد در انگلستان و دو مقصد در اسپانیا دارای مسیر پروازی است.

عبور از باند فرود
شايد اولين سوالي که به طور طبيعي در ذهن هر کسي به وجود مي آيد اين باشد که چگونه يک فرودگاه بزرگ مي تواند با وجود نزديکي به شهر، به فعاليتهاي خود به خوبي ادامه دهد.
از آنجا که اين شهر بسيار کوچک است ، باند فرود فرودگاه بخش بسيار وسيعي از زمينهاي آن را به خود اختصاص داده است.
اما کار وقتي سخت تر مي شود که رانندگان بخواهند از جبل الطارق با خودرو به اسپانيا بروند. آنها مجبور خواهند بود از باند فرودگاه عبور کنند و به هنگام فرود هواپيما، در پشت خطوط انتظار شاهد عبور هواپيما از جلو خودشان باشند!
جالب تر آنکه گاه خلبانهايي که قصد فرود دارند، مجبور مي شوند حداقل 10 دقيقه منتظر شوند تا مسؤولان فرودگاه با کنترل خودروها راه را براي فرود هواپيما بر روي باند باز کنند. شايد بتوان به تمامي خلباناني که از ديدن اين همه خودرو در اطراف باند فرود متعجب و مضطرب مي شوند حق داد که از نشستن در آن حالت، هيچ احساس خوبي نداشته باشند.
اين مسأله سبب شده است که دولت محلي به فکر احداث تونلي فرعي بيفتد که خودروها را دور از باند فرودگاه به مقصد برساند. آنها همچنين به فکر تأسيس ترمينالهاي جديدي افتاده اند که از هجوم خودروها به درون فرودگاه جلوگيري نمايد. دولت همچنين بر آن شده است که جاده اصلي منتهي به شمال شهر را که از ميان فرودگاه مي گذرد، از مسير قبلي منحرف سازد.
تعطيلي دو ساعته
هرچند تونل جديد احداث شده که از زير باند فعلي فرود مي گذرد مراحل انتهايي خود را پشت سر مي گذارد، مسؤولان شهر معتقدند عبور از مسير قبلي بايد همچنان براي افراد پياده و خودروها و وسايل اضطراري ادامه يابد. از آنجا که پايانه هاي موجود در اين فرودگاه براي ساليان متمادي بسيار کوچک و محدود بوده و در طول باند فرود و سراسر آن قرار داشته اند، تنها 3 تا 7 پرواز روزانه قادر بوده است در طول روز از امکانات فرودگاهي بهره مند شود که اين موضوع نيز با احداث پايانه هاي جديد و بزرگتر، برطرف خواهد شد.
علاوه بر اين، اگر حداقل مدت بسته شدن باند فرود را ده دقيقه هم در نظر بگيريم، در طول روز بيش از دو ساعت باند و امکانات فرودگاهي براي عبور و مرور خودروها از ميان باند به حالت تعطيل در مي آمد که اين نيز خود مشکلات فراواني را براي اين فرودگاه به همراه داشته است.
شايد جالب ترين قسمت در اين فرودگاه، برج کنترل و مکالمات ميان آنها با خلبانان در حال فرود باشد که پي در پي از آنها خواسته مي شود مراقب وسايل و افرادي که احيانا بر روي باند فرود مشاهده مي کنند، باشند؛ سخناني که شايد براي خلباناني که براي اولين بار به اين فرودگاه مي آيند، کمي عجيب و شايد خنده دار به نظر آيد.
با اين همه، اين فرودگاه در سال 2004 موفق به جابجايي 314375 مسافر و بيش از 380 تن محموله شده است! جالب تر آنکه اين فرودگاه داراي درجه عالي جهاني از نظر امکانات و تجهيزات است که جايگاه ممتازي را براي آن در جهان قايل شده اند، هر چند پروازهاي آن تنها به مقصد اسپانيا و بريتانياست.

Gibraltar Airport
Imagine a runway crossing Western Express Highway – Mumbai, Santacruz…..
You must be thinking I am kidding…. Read on… and see for yourself
We have heard of highways being used as runways in some countries. But this is the first time I have seen roads crossing a runway and road traffic being stopped by a traffic light while an aircraft takes off or lands!
Absolutely amazing!
The mind boggles……

منابع:

  1. ویکی‌پدیا در مورد فرودگاه جبل طارق (انگلیسی)
  2. مشاهده وضعیت و زمان پروازهای فرودگاه جبل طارق (انگلیسی)
  3. طرح‌های جبل طارق برای توسعه فرودگاه (انگلیسی)