۱۳۸۹ اسفند ۱۳, جمعه

آیا گرانترین قهوه دنیا از مدفوع یک پستاندار تهیه می‌شود؟

خلاصه مطالب: تصویری: مراحل تولید گرانترین نوع قهوه دنیا چیست؟ آیا یک پستاندار کوچک (شبیه راسو) میوه قهوه را می‌خورد و دانه‌های قهوه دفع شده از بدن وی، برای تولید گرانترین قهوه دنیا استفاده می‌شود؟

  • درست است که: نوعی قهوه گران قیمت از مدفوع یک پستاندار بدست می‌آید.
    کوپی لواک (Kopi Luwak) نام نوعی قهوه است که از دانه‌های قهوه دفع شده از یک پستاندار به نام «گربه زَبّاد» (Civet) از خانواده «راسویان» بدست می‌آید. بدین صورت که میوه‌های قهوه توسط این حیوان خورده می‌شوند و پس از اینکه بخش گوشتی میوه در دستگاه گوارشی آن هضم شد، دانه‌های قهوه که برای حیوان قابل هضم نیستند دفع می‌شوند. دانه‌های موجود در مدفوع پس از جمع‌آوری، شستشو و بو دادن به بازار عرضه می‌شود.
    معمولا ادعا می شود که تغییراتی که آنزیم‌های گوارشی حیوان در این دانه‌ها ایجاد می‌کند منجر به طعم بهتری برای قهوه می‌شود و حتی تحقیقات دانشگاهی روی این پروسه انجام گرفته است (دانشگاه گوئلف). گاهی نیز خوش‌سلیقه بودن حیوان در انتخاب میوه‌ها علت طعم قهوه عنوان می‌شود.
    برای قیمت گزاف این قهوه معمولا دو علت هزینه بالای تولید و کم بودن میزان تولید ذکر می‌شود.
    در مورد میزان تولید سالانه این نوع قهوه، «یک کلاغ» اطلاع دقیقی پیدا نکرده است: به عنوان مثال، برخی منابع میزان تولید را 500 کیلوگرم در سال خوانده‌اند (گاردین و لایف). در حالی که بی‌بی‌سی تولید سالانه در فقط کشور فیلیپین را 500 کیلوگرم می‌داند.
    برای نمونه‌ای از این محصول و قیمتش، می‌توانید به این سایت فروش کالا مراجعه کنید که در حال حاضر قیمتش حدودا هر پوند 600 دلار است. (قیمت در نقاط مختلف دنیا و برای انواع این قهوه متفاوت است)

نمونه شایعه:



روش تهیه بهترین و گرانترین قهوه.دنیا...
گران ترین قهوه دنیا
به این پستاندار کوچک سلام کنید
تولید کننده گران ترین قهوه دنیا، قهوه 600 دلاری!!
این حیوان که بومی ‌آفریقا و آسیا است میوه رسیده قهوه را می‌خورد و در موقع هضم غذا مواد آلی موجود در بدن این حیوان با دانه‌های قهوه مخلوط می‌شود و موقع دفع به دانه‌های قهوه طعم بی نظیری را می‌دهند. ببینید که چطوری این اتفاق می‌افتد:
در واقع بهترين قهوه بايد از ماتحت اين حيوان بيرون بيايد تا ارزشمند و خوردني شود. حالا قهوه اعلا ميل داريد؟؟؟؟؟؟؟؟؟

آیا تا بحال به این فکر کردید که گرانترین قهوه دنیا چگونه تهیه میشود؟!
گرانترین قهوه دنیا در اندونزی که Kopi luwak نام دارد از مدفوع حیوانی به نام Luwak تهیه میشود!!! Luwak که از دانه های قهوه تغذیه میکند، فقط پوست دانه های آن را هضم می کند و هسته قهوه از بدن او دفع میشود که روستائیان آنها را جمع میکنند و هر کیلو مدفوع را به 850 دلار میفروشند.
از این قهوه "مرغوب" فقط سالانه 250 کیلو تهیه میشود و به قیمت بسیار گزافی فروخته میشود! بهتر است این را هم بدانید که پروفسوری در کانادا بر روی این قهوه تحقیقاتی به عمل آورده است و مدعیست که نه تنها این نوع قهوه باکتری بیشتری از دیگر قهوه ها ندارد بلکه کمتر هم دارد و هیچ گونه بیماری یی با نوشیدن این نوع قهوه انسان را تهدید نمیکند! برای تهیه قهوه Kopi Luwak آنها را شسته و سپس در گرمایی برابر 250 درجه سانیتگراد آنها را سرخ میکنند! کسانی که این قهوه را نوشیده اند آن را بسیار نوشیدنی معرفی میکنند. دانشمندان علت مزه خاص این نوع قهوه را دلیل بر این میدانند که دانه های این قهوه از روده Luwak رّد میشوند و اسیدها و آنزیمهایی که با آنها قاطی میشوند باعث میشوند که پروئتین زیادی از آنها جدا شوند که همین امر باعث خاص بودن این نوع قهوه میباشد.
هر کیلوگرم از این نوع قهوه که در اندونزی به کاپی لوئاک معروف است، چند صد دلار به فروش می رسد. در ضمن، قیمت هر فنجان از این قهوه در قهوه خانه های اندونزی، بیش از هشت دلار است.
نکته عجیب در مورد نحوه تهیه این قهوه این است که هر شب، به حیوان شب خیز محلی موسوم به لوئاک اجازه داده می شود میوه این قهوه را که از گیاه قهوه چیده شده بخورد و متعاقباً در روز بعد، دانه های قهوه از مدفوع این حیوان، استخراج، کاملاً شسته و زیر نور آفتاب خشک می شود.
وقتی دانه های این نوع قهوه بو داده و سپس آسیاب و نرم می شود، طعم آن نسبت به قهوه های دیگر به مراتب بهتر و همچنین دارای تلخی بسیار کمتری است.
مقادیر زیادی از اینگونه قهوه گرانقیمت، به تایوان، ژاپن، کشورهای اروپایی، برخی از کشورهای خاورمیانه و همچنین امریکا صادر می شود.

The World's Most Expensive Coffee is From Beans Cycled Through an Indonesian Monkey's Digestive System-Truth!
Summary : Kopi Luwak is a rare and gourmet coffee from Indonesia that is made from beans passed through the digestive system of monkeys.
The Truth: Kopi Luwak does exist, is very expensive, and is made from coffee beans passed through the digestive system of an Indonesian animal, but it's more like a cat than a monkey. According to a feature article by the Manila Coffee House, which sells the stuff, the people who harvest the digested beans don't really have to pick through cat litter to get it. The animal processes the beans and excretes them whole, unscratched, and without dung.
The animal is a palm civet, a dark brown tree-dwelling cat-like creature found throughout Southeast Asia. The scientific name is paradoxurus hermaphroditus.
According to the Manila Coffee House, the palm civet just happens to like to ingest the ripest and reddest coffee beans, which also happen to be the ones best for brewing. The cat eats the outer covering of the beans in the same way that is accomplished by de-pulping machines. Something happens to the beans in the journey through the cat's intestines that gives it a flavor that is celebrated by coffee drinkers.
At this point, most of the beans are purchased by Japanese buyers.

منابع:

  1. دانشگاه گوئلف - تحقیق درباره پروسه هضم دانه‌های قهوه توسط civet و تاثیر آن بر طعم قهوه (انگلیسی)
  2. گاردین - گزارشی درباره قهوه کوپی لواک (انگلیسی)
  3. لایف - گزارش تصویری درباره نحوه تهیه کوپی لواک (انگلیسی)
  4. بی بی سی - گزارشی درباره قهوه کوپی لواک (انگلیسی)
  5. ویکی‌پدیا - کوپی لواک (انگلیسی)
کلمات کلیدی: کاپی لواک، لوواک